22 Şubat 2011 Salı

ÖZEL (ÖZGÜL) ÖĞRENME BOZUKLUKLARI

ÖZEL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI
* Disgrafi, (yazı)Disleksi, (okuma)Diskalkulum 8matematik) olarak üçe ayrılır.
* Okul öncesi ve çoğunlukla ilkokul birinci sınıfta ortaya çıkar. (mat., okuma-yazma vs.)
* Özürleri belli olmadığı için normal karşılanır ve başka türlü etiketlenir. Dolayısıyla bu çocuklar görevden kaçar. Sözel olarak duyduğumuz "Ben aptalım"
* Kendi dikkatlerinitoplayamadıkları için, olumsuz anlamda ya öğretmenin ya da arkadaşlarının dikkatini çekmeye çalışırlar.
* Aileler çoğunlukla kabul zorluğu çekerler, yavaş yavaş ikna edilmeleri gerekir.
* Normal ve normalüstü zekalı çocuklarda görülür. "Özel öğrenme güçlüğü" olarak ayırt edilir. Zekayla ilgisi yoktur.
* Psişik hastalığı,duyusal özrü olmamalı, sadece okuma, yazma, dinleme de sorunlar yaşıyor olmalıdır ve eğitim görmeleri gerekir.
* Nöropsikolojik açıdan bakılırsa, sağ ve sol lob'un biribirleriyle denge sağlayamamasından kaynaklanır. Korpossum, iki lob arasındaki dengeyi sağlayan bir köprüdür. Okuma her iki lob'un da çalışması gereken bir eylemdir. (Frontal)
* Genetik, kalıtımsal olabilir. Birinci derecede akraabalarda görülür. 15 no'lu kromozomdan kaynaklandığı söylenir. Ekstra X kromozom neden olur.
* Erken yaşta tespit edilirse, sorun daha çabuk ortadan kalkar. 10 yaşına kadar eğitilebilir. 10 yaşından sonra çalışmak daha güç olabilir.
* Yapılan testlerde Hiperaktivitede 15 sınıdır. Hiperaktivitede performans-15, sözel +15, disleksi de performans +15 sözel -15 tir.

Duyu --> İşlem --> Depolama --> Çıktı

Duyu: Algılama sorunudur, kromozomdan kaynaklanır, artikülasyon problemleri görülür.
İşlem: Bilginin organize edilmesidir. Örneğin günleri, ayları sayamama
Depolama: Hafızaya alma
Çıktı: Bilginin kullanılması

Öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler,

* göz takibi yapamaz
* satır takibi yapamaz
* hece atlar
* harf atlar
* aşağı doğru yazar
* tersten okur
* hece değiştirir
* kelimeler arasında boşluk yoktur
* konsantrasyon yoktur
* oryantasyon yoktur
* sözlü yönergelere uyamaz
* zaman-mekan sorunu vardır (unutma, kaybetme)
* matematik güçlükleri
* uyum bozuklukları

Hiç yorum yok: